• NLFT

Fitness on huippu-urheilua


Siinä vaiheessa kun tekee päätöksen lähteä matkalle kohti omaa unelmaa ja kisalavaa myös vaatimustaso kasvaa. On todella tärkeää valmistautua tähän matkaan huolella ja keskustella siitä lähipiirin kanssa. Oman valmentajan kanssa sitten suunnitellaan pelisuunnitelma tälle matkalle. Onkin tärkeää muistaa, että jokaisen kisamatka on yksilöllinen. Jokainen lähtee matkalle eri lähtötilanteesta ja hyvinkin erilaisilla taustoilla. Tästä johtuen valmentajan rooli on huomioida nämä erot ja myös resurssit ja tehdä yksilöllinen suunnitelma.

Varsinkin jos ollaan ensimmäistä kertaa matkalla kisaan, niin muutamasta seikasta haluan kertoa, että matka sujuisi ilman turhia murheita. Toki kisalavalle nouseminen on jokaiselle vaativa matka ja kisakunto ei tule koskaan helposti, vaan se vaatii aina panostamista kaikilla elämänalueilla.




Nyt niitä huomioitavia asioita😊


Tieto

Itse olen puuhastellut lajin parissa yli 30 vuotta. Silloin kun itse aloitin, niin tietoa oli saatavana vain Bodaus- lehdestä ja toisilta treenaajilta omalla salilla. Tänä päivän tietoa on aivan valtavasti saatavilla ja siinä on myös riski. En tarkoita että tietoa ei pitäisi lukea, päinvastoin. Mutta silloin kun löytää uusia juttuja ja huomaa, että oma kisapreppi on tehty toisella tapaa, niin hyvä tapa on keskustella oman valmentajan kanssa. Hyvä valmentaja osaa perustella miksi sinulle on valittu joku malli käyttöön.



Sosiaalinen media

Kukaan ei laita itsestään huonoja kuvia someen. Kun sitten vertailee omaa kuntoa kilpailijoiden kuviin somessa, niin siinä voi oikeasti yöunet mennä. En tule ikinä pärjäämään. Kilpaurheilussa vasta kisapäivä ja lavakunto kertoo kuka pärjää. Voihan olla, että kilpakumppanisi on sinua edellä, mutta jos myös sinun kuntosi valmistuu tavoite aikana niin ei huolta. Myöskin somekuvissa on usein filttereitä, varjostuksia yms jolla fysiikka saadaan näyttämään kovalle. Tärkeintä siis keskittyä omaan tekemiseen ja luottaa siihen että tuomarit sitten päättää sijoitukset.


Toisten kilpailijoiden treeniohjelmat ja ruokavaliot

Aina välillä kuullee miten kilpailijat vertailevat kisapreppejä tai treenejä. Sinun kalorit on 1800 ja minulla on 1700? tai että miksi tuo syö pitsaa viimeistelyyn ja me vedetään dieetti ruualla loppuun..

Kuten alussa kirjoitin, jokaisen matka on yksilöllinen. Jokaisen keho on yksilöllinen. Jokaisen resurssit on erit. Se miten kisa preppi kenenkin kohdalla menee on yksilöllistä. Jos ollaan tehty kovasti hommia talvi ja saatu peruskalorit ylös, niin kisapreppi voi hyvinkin mennä korkeilla kaloreilla ja tulosta tulla, toisen kohdalla on menty harjoituskausi matalilla kaloreilla ja silloin kisapreppi on pakko myös mennä matalammilla kaloreilla. Kukaan meistä ei mahda mitään fysiikan laeille! Eli jos alkaa epäilyttämään omat systeemit, niin kaikkein tärkeintä on jutella oman valmentajan kanssa, miksi minulla on tällaiset kalorit tai liikkeet valittuna. Isoin virhe on alkaa kopioimaan toisten juttuja tai ottaa käyttöön toisen valmentajan juttuja. Olen todistanut usean kerran, että kun vaikutteita on otettu useasta suuntaa, niin kisamatka on lopulta epäonnistunut. Mitä useampi kokki...


Hyvä valmennus suhde perustuu aina molemminpuoliseen luottamukseen ja keskusteluun. Valmennus ei myöskään saa olla yksisuuntaista. Tällöin valmentaja tekee suunnitelmat ja yhdessä urheilijan kanssa ajaa ne sisään. Sitten vasteen ja palautteen mukaan suunnitelmaa muokataan tai pidetään ennallaan. Ekakertalaisilla tämä on haastavaa kun ei vielä ole kokemusta miltä kisamatka oikeasti tuntuu. Kokeneemmat kilpailijat taas pystyvät hyvinkin pitkälle meneviin analyyseihin ja hyvään palautteeseen valmentajalle.

Fitness kilpatasolla on huippu-urheilua. Haluamme tiimissä että jokainen onnistuisi niin hyvin kuin mahdollista. Tiiminä yhdessä tekemällä ja oman valmentajan kanssa hyvän valmennussuhteen rakentamalla matkasta tulee vähemmän pomppuinen.




Hyvää kesää ja kovia treenejä kaikille😊

Marko

51 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki